Ajankohtaista

Havaintoilmoitusten merkitys teollisuudessa

Digitaaliset muutokset ovat näkyneet teollisuusalalla jo jonkin aikaa, ja uusia järjestelmiä on otettu aktiivisesti käyttöön tuotannon tueksi ja kunnossapidon varmistamiseksi. Nykyään jo mahdollisesti kankeat ja suuret digitaaliset järjestelmät toimivat ehkä toimistolla, mutta eivät kentällä, jossa raportoinnin tulisi olla yksinkertaista ja mielekästä. Miten tiedonsaantia kentältä voitaisiin helpottaa? Miten monipuolinen havainto auttaa pitkällä tähtäimellä? 

Tiedon keräämisen merkitys teollisuudessa

Teollisuusalalla kunnossapidosta huolehtiminen on tärkeä osa toimintaa. Toimivat prosessit ja toimintatavat ovat suoraan yhteydessä tuotannon tehokkuuteen, laatuun ja kustannuksiin. Tehdasalueilla työskentelee paljon työntekijöitä, aliurakoitsijoita ja muuta henkilökuntaa. Siksi yhteiset järjestelmät, prosessit ja tieto ovat tärkeitä sujuvalle toiminnalle. 

Miksi tiedon kerääminen on tärkeää?

Oikean tiedon kerääminen ja analysointi helpottaa yrityksen päivittäisiä toimintoja ja johtamista. Datan ansiosta kehitettävä toiminta osataan kohdistaa oikeisiin alueisiin ja tilanteisiin puututaan nopeammin. Jotta yritys löytää kehittämiskohteita, on tiedon oltava tarpeeksi hyvälaatuista.

Otetaan esimerkiksi tilanne, jossa työntekijä on tehnyt poikkeamahavainnon vuotavasta putkesta. Kuvauksessa on kerrottu vain, että kolmannessa kerroksessa on putki, joka vuotaa vettä. Tällainen havainto ei nopeuta työskentelyä, kun vastuuhenkilön täytyy etsiä putki, käydä varmistamassa havainto, etsiä työkalut ja lopuksi selvittää syy putken rikkoutumiselle. Hyvä havainto taas voisi olla tällainen: puheentunnistuksella on saneltu helposti, että kolmannessa kerroksessa on putki rikki, koska siihen on ajettu nostimella. Liitteenä on kuva tai video todisteeksi tapahtumasta, jolloin nähdään myös tarvittavat korjausvälineet ja vahingon laajuus. Pohjapiirustus tai muu sijainnin merkitseminen helpottaa myös vahingon löytämistä. Tarkemman tiedon ansiosta korjaavat toimenpiteet tapahtuvat nopeammin ja tiedonkulku tapahtumasta on selkeää. Myöhemmin tarkastellessa kaikkia kuukauden havaintoja voidaan huomata, että nostimien kanssa on sattunut eniten vahinkoja, ja näin voidaan kiinnittää huomio oikean syyn hoitamiseen eikä vain seurauksiin putken rikkoutumisesta. 

Mitä tiedon kerääminen kentältä vaatii?

Kaikki tieto lähtee kentällä tapahtuvasta raportoinnista, esimerkiksi työntekijöiden tapaturmailmoituksista, turvallisuushavainnoista, poikkeamatilanteiden raportoinnista ja korjauspyynnöistä. Kun raportointi on tarkkaa ja sitä toteutetaan säännöllisesti, on tieto luotettavaa ja laadukasta. Työntekijöiden havaintoilmoituksen tekemisen tulisi olla mahdollisimman helppoa, jotta kynnys ilmoituksen tekemiseen on pieni ja oikeaan työhön tarkoitettavaa työaikaa kuluisi mahdollisimman vähän. Havaintojen tulee olla myös tarpeeksi tarkkoja, jotta korjaavat toimenpiteet onnistuvat helposti. Havaintoon tulisi voida liittää kuva- tai videotodiste, sijaintitiedot ja kuvaus. Puheentunnistus on helppo tapa kirjoittaa kuvaus, jolloin aikaa havainnon tekemiseen kuluu vähemmän.

Työtekijöiden motivaatioon liittyy myös koulutus, henkilökohtaiset palkitsemisjärjestelmät sekä vuorovaikutus havainnon tekemisestä. Havainnon tekijä kokee raportoinnin tärkeäksi, jos se on vuorovaikutteista, esimerkiksi ilmoittamalla työntekijälle työnkulun etenemisestä havainnon luomisesta lähtien.

Tiedon merkitys johtamisessa

Kun puhutaan tiedolla johtamisesta, se tarkoittaa oikean tiedon löytämistä, sen analysointia ja sitä kautta tehtyjä päätöksiä. Suuri määrä tietoa ja dataa ei ole hyödyllistä, ellei sitä osata analysoida oikein. Erilaiset mittarit auttavat tunnistamaan kehityskohteita ja niitä voidaan käyttää yleisenä vertailukohtana alalla. Lyhyen tähtäimen mittarit mittaavat päivittäistä työskentelyä ja pitkän tähtäimen mittarit auttavat yrityksen johtoa suuntaamaan strategisia päätöksiä oikeaan suuntaan. Mittarit ja niihin kerättävä tieto tulisi aina määritellä yrityksen strategian ja tavoitteiden mukaisesti, jotta saadaan toimintaa tukevia tuloksia. 

Nive Notis auttaa yrityksiä keräämään tietoa kentältä ja ratkaisu on räätälöitävissä asiakkaan tarpeen mukaan toimialasta riippumatta. Nive Notis -mobiilisovellus on kehitetty helppokäyttöiseksi, jotta kentällä tapahtuva raportointi olisi mielekästä.

Tutustu ratkaisuumme teollisuusalalle täällä tai varaa demo ja keskustellaan yhdessä tarpeistasi.

Nive Notis

Nive Notis -raportointiratkaisu mukautuu tarpeisiisi. Raportoitavat havainnot ja havaintoihin merkittävät tiedot ovat konfiguroitavissa.